خبر عکس از خبرگزاریهای رسمی ایران

خبر عکس از خبرگزاریهای رسمی ایران

خبر عکس از خبرگزاریهای رسمی ایران
خبر عکس از خبرگزاریهای رسمی ایران

خبر عکس از خبرگزاریهای رسمی ایران

خبر عکس از خبرگزاریهای رسمی ایران

آیت‌الله مکارم: مملکت فقط شمال تهران نیست

یکی از مراجع تقلید با اشاره به مطالبی که برخی روزنامه‌های اصلاح‌طلب منتشر می‌کنند، گفت: مملکت فقط تهران و آن هم شمال شهر نیست؛ به مناطق محروم هم توجه داشته باشید و اگر می‌خواهید از الطاف الهی بهره‌مند شوید به خلق خدا کمک کنید.  

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی صبح امروز در ابتدای درس خارج فقه خود در مسجد اعظم روایتی از امام حسن (ع) در مورد افشاگری را مورد توجه قرار داد و گفت: افشاگری دارای معانی مختلفی است که از آن جمله می‌توان به فاش کردن اسرار مردم اشاره کرد.
 
وی افزود: سخن گفتن از اسرار مردم اگر درست هم باشد باز هم کار اشتباهی است و نباید صورت گیرد زیرا آبروی دیگران را می‌برد، امروز معمول شده قبل از اینکه کسی در دادگاه اسلامی محکوم شود در مورد او شایعه‌سازی می‌کنند و آبروی او را می‌برند و این کار حتی دست قضات را در صدور حکم می‌بندد و در روند دادگاه اخلال ایجاد می‌کند.
 
این مرجع تقلید با اشاره به حرمت افشاگری پیش از آنکه موضوعی در مورد یک شخص ثابت شده باشد، گفت: در رسانه‌ها گاهی اوقات مسائلی را به صورت غیرواقعی مطرح می‌کنند که دست قاضی را در صدور حکم می‌بندد.
 
وی ادامه داد: نوع دیگر افشاگری مربوط به ابراز عقاید باطنی است؛ اگر این کار فایده‌ای نداشته باشد و در عین حال خطراتی را هم به وجود بیاورد در اینجا تقیه لازم است و این یک دستور قرآنی است و روایات هم به آن تصریح دارند.
 
آیت‌الله مکارم‌شیرازی با اشاره به اتهاماتی که برخی وارد می‌کنند و می‌گوید تقیه مربوط به شیعیان است، گفت: این یک دستور قرآنی است و قرآن هم برای همه مسلمانان و مردم جهان نازل شده است و اگر جایی ابراز عقیده خطر جانی و مالی داشته باشد و گفتن آن هم فایده‌ای برای انسان به همراه نیاورد باید تقیه کرد.
 
استاد برجسته حوزه علمیه قم به مطالب موجود در سوره‌های «غافر» و «مومن» اشاره کرد و افزود: مومن آل فرعون به حضرت موسی (ع) و خدای یکتا ایمان آورد ولی ‏این حقیقت را کتمان کرد و به همین دلیل توانست جان موسی (ع) را نجات دهد.
 
وی استتار در میدان جنگ را جزو مصادیق تقیه دانست و تصریح کرد: نامه‌هایی هم که امروزه با عناوین سری و محرمانه ارسال می‌شوند نوعی تقیه هستند بنابراین نباید گفت تنها شیعیان به این موضوع عقیده دارند.
 
آیت‌الله مکارم‌شیرازی به سخنان نخست وزیر ترکیه و اتهام زنی او به شیعیان در مورد تقیه اشاره کرد و گفت: الازهر هم مشابه این سخنان را تکرار کرده ولی آن‌ها واقعاً نمی‌فهمند که چه می‌گویند؛ این روزها باب شده که ندانسته به شیعیان و اعتقادات آن‌ها تهمت بزنند.
 
این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: نخست وزیر ترکیه با اینکه مقام اول یک کشور را دارد بدون اطلاع و از روی سخنان دشمنان مکتب اهل‌‏بیت (ع) در مورد شیعیان قضاوت کرده و سخن می‌گوید.
 
وی به حدیث امام حسن (ع) اشاره کرد و افزود: ایشان ریاست‌طلبی را مورد توجه قرار داده‌اند؛ ریاست‌طلبی سبب می‌شود انسان آبرو و وجدان خود را نیز فراموش کند زیرا معشوقش همان مقام و پستی است که اتفاقاً تداومی هم ندارد و چند سالی بیشتر نیست.
 
آیت‌‌الله مکارم‌شیرازی پست و مقام را امانتی الهی دانست که در اختیار برخی افراد قرار می‌گیرد و گفت: حضرت علی (ع) می‌فرمایند از این امانت باید برای خدمت به خلق خدا بهره گرفت.
 
استاد برجسته حوزه علمیه قم در ادامه به ایام فاطمیه دوم در روزهای 12 تا 14 فروردین‌ماه اشاره کرد و عنوان کرد: باید حرمت این روزها را حفظ کرد البته شاد بودن در روزهای دیگر (اگر مراسم مشروع برگزار شود و گناه و اسرافی در آن صورت نگیرد) اشکالی نخواهد داشت ضمن اینکه باید از خرافات هم دوری کرد.
 
وی با اشاره به مراسم خرافی چهارشنبه آخر سال عنوان کرد: با همه هشدارها و توصیه‌های داده شده باز هم عده‌ای از جوانان وارد این مسئله شدند و به خودشان آسیب وارد کردند و در عین حال برخی هم از شرایط سوء‌استفاده کردند تا به کارهای خودشان بپردازند.
 
آیت‌الله مکارم‌شیرازی در ادامه به درگیر شدن شرق و غرب بر سر مسئله اوکراین و نیز درگیری سران عرب با یکدیگر در کنار جنگ میان گروه‌های معارض سوری اشاره کرد و افزود: امیدواریم سال جدید سال اتحاد و وحدت میان مسلمانان در مقابل دشمنان اسلام باشد و سالی را در پیش داشته باشیم که متحد با یکدیگر برای حل مشکلات اقتصادی تلاش کنیم چراکه اکنون فشار بر قشر محروم جامعه زیاد است البته در ‏بحث اقتصاد مقاومتی همه وظایف بر عهده دولت نیست بلکه مردم هم باید تشریفات را کمتر و زندگی‌ها را ساده‌تر کنند و در ‏عین حال دولت هم بتواند بیشتر به اقشار محروم جامعه کمک کند.
 
این مرجع تقلید با اشاره به مطالبی که برخی روزنامه‌های اصلاح‌طلب منتشر می‌کنند، گفت: مملکت فقط تهران و آن هم شمال شهر نیست؛ به مناطق محروم هم توجه داشته باشید و بدانید که اگر می‌خواهید از الطاف الهی بهره‌مند شوید باید به خلق خدا کمک کنید.
 
وی تاکید کرد: برای حل همه مشکلات کشور و امت اسلامی باید به درگاه الهی دعا کنیم و بهترین شرایط هم آن است که مسائل اخلاقی اسلامی ‏رعایت شوند، مشکلات فرهنگی و اقتصادی حل شده باشند و امر به معروف و نهی از منکر در جامعه رواج یابد.