خبر عکس از خبرگزاریهای رسمی ایران

خبر عکس از خبرگزاریهای رسمی ایران

خبر عکس از خبرگزاریهای رسمی ایران
خبر عکس از خبرگزاریهای رسمی ایران

خبر عکس از خبرگزاریهای رسمی ایران

خبر عکس از خبرگزاریهای رسمی ایران

جوانان بدنبال ارتباط با خدا یا روابط خلاف اخلاق؟

هر ساله قریب هفتاد تا هشتاد درصد از معتکفین را جوانان زیر سی سال تشکیل می‌دهند و این حضور پیامی دارد که باید مورد توجه مسئولان و برنامه‌ریزان فرهنگی و تربیتی قرار بگیرد.

هر ساله با فرارسیدن ماه رجب شور و شوق فراوانی برای حضور در مراسم معنوی اعتکاف در کشور به راه می‌افتد و در سیزدهم این ماه به اوج خود می‌رسد. امسال نیز با نزدیک شدن ماه رجب تکاپو برای رسیدن به قافله معتکفین بخش زیادی از مردم ایران را در بر گرفت. ثبت نام در مساجد پر برکتی چون گوهرشاد به یک آرزوی شیرین تبدیل شد و خیلی‌ها برای اینکه توفیق حضور در این مکان و در جوار اما رئوف را کسب کنند به نذر و نیاز پرداختند. همچنین مساجد محلات در سراسر کشور خود را برای سه روز بیداری آماده کردند و مومنین نیکوکار برای تقبل هزینه‌های مادی این جشن معنوی از یکدیگر سبقت گرفتند.

این حکایت هر ساله حال و هوای ایران اسلامی در آستانه ایام البیض است. حکایتی که به تعبیر رهبر معظم انقلاب یکی از رویش‌های شگفت‌انگیز پس از انقلاب اسلامی را روایت می‌کند.

 

 

آمارهایی که جان می‌بخشند

حضور نوجوانان، جوانان و دانشجویان در این مراسم معنوی که به نوعی میهمانی خصوصی خداوند است، چشم‌ها را خیره می‌کند. کسانی که مسیرشان به دانشگاه‌های مطرح کشور بیفتد می‌توانند حضور پرشور جوانان دانشجو در این مراسم را ببیند تا جایی که برخی مساجد دانشگاه‌ها بعنوان بهترین مکان برگزاری مراسم اعتکاف هر ساله متقاضی زیادی برای حضور دارند.

نگاهی گذرا بر آمار مختلف برگزاری مراسم اعتکاف در کشور حقایق امیدبخشی را پیش روی ما قرار می‌دهد. نگاه به این آمار در روزهایی که افراد مسئول و غیر مسئول به ارائه آمارهای عجیب و غریب از پایین آمدن سن فساد و اعتیاد و... در جوانان می‌پردازند اهمیت مضاعفی می‌یابد.

 

 

غوغای جوانان مومن در قرن بیست و یکم

حجت‌الاسلام حسین روحانی نژاد، معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی صبح شنبه 20 اردیبهشت 93 در نشست خبری از برگزاری مراسم اعتکاف در ۴ هزار مسجد در سراسر کشور خبر داد.

او از سهم 70 درصدی جوانان در مراسم اعتکاف گفت و همچنین از برگزاری این مراسم در 200 مسجد دانشگاه خبر داد.

روحانی‌نژاد اواخر اردیبهشت سال گذشته نیز به ارائه آماری درباره معتکفین سال 1391 پرداخته بود.او تعداد معتکفین آن سال را بالغ بر 700هزار نفر دانسته و در بیان آماری درباره گروه‌های سنی شرکت کننده در اعتکاف گفته بود:

«گروه سنی 15 تا 20 سال 30.7، گروه سنی 20 تا 25 سال 33.8 و گروه سنی 25 تا 30 سال 14.1 که تمامی این‌ها از گروه‌های سنی جوان جامعه هستند و برای جامعه ما مایه افتخار است. گروه سنی 30 تا 40 سال 10.4 و 40 به بالا 11 درصد هستند.»

این آمار نشان می‌داد که قریب 80 درصد از معتکفین سال 91 را افراد زیر سی سال تشکیل داده‌اند.

 

 

اینها هم حقیقت است

روز گذشته یکی از معاونین وزیر ورزش و جوانان با اعلام آماری از پایین آمدن سن ارتباط با جنس مخالف تا دوره راهنمایی گفت و از تغییر این ارتباط از نوع عاطفی به جنسی خبر داد. هرچند صحت و سقم این آمارها و نحوه بدست آمدنشان و همچنین مناطق بررسی شده خود نیاز به تدقیق فراوان دارد.

با این حال باید گفت که متاسفانه چنین آماری –حتی در صورت صحت- معمولا تنها اعداد و ارقامی هستن که مبنای برنامه‌ریزی مسئولان تربیتی و فرهنگی قرار می‌گیرند. همین آمار که صحت و سقمشان زیر سوال است مبنای تصمیماتی هستند که مدارس را بجای پرورش انسان مسلمان متعالی به محلی برای آموزش مسائل جنسی و کنترل ارتباط جنسی با جنس مخالف تبدیل می‌کند.

حال آنکه در بزنگاه‌هایی چون نیمه ماه رجب می‌توان واقعیت معتبرتری را که با چشم نیز قابل مشاهده است، دید و به ایمان بالای جوانان این کشور غبطه خورد. مسئولان فرهنگی و تربیتی کشور برای برنامه‌ریزی لازم است این واقعیات را هم در نظر داشته باشند تا تصمیماتشان اثر ضد فرهنگی و تخریبی شدید نداشته باشد. ترمیم ضعف‌ها و جبران آسیب‌ها لازم است اما تقویت نقاط قوت و برجسته سازی محاسن نباید فراموش شود.

مسئولان باید با نگاهی فرصت محور به تقویت فرصت‌ها بپردازند، به آنها ضریب رسانه‌ای بدهند و در کنار آن با پرداختن جدی به صعف‌ها و آسیب‌ها از افشا و علنی کردن آنها و همچنین ضریب رسانه‌ای دادن به آنها خودداری کنند، خاصه در جمع‌هایی که هیچ جایگاه تخصصی، برنامه‌ریزی و راهبری نداشته و افشای این آمارهای -فرضاً صحیح- جز قبح شکگنی و تهدید امنیت روانی جامعه سودی ندارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد