خبر عکس از خبرگزاریهای رسمی ایران

خبر عکس از خبرگزاریهای رسمی ایران

خبر عکس از خبرگزاریهای رسمی ایران
خبر عکس از خبرگزاریهای رسمی ایران

خبر عکس از خبرگزاریهای رسمی ایران

خبر عکس از خبرگزاریهای رسمی ایران

من چندین برابر جوان ها کتاب می خوانم

این روزها برگزاری نمایشگاه کتاب و سالروز شهادت استاد شهید مطهری و نامگذاری روز شهادت ایشان به نام “روز معلم” به کشورمان حال و هوایی فرهنگی داده است.

یکی از شاخصه های ارزیابی رشد، توسعه و پیشرفت فرهنگی هر کشوری در عصر حاضر میزان مطالعه مردم آن است و ایران اسلامی با توجه به پیشینه تاریخی آن از دیرباز تاکنون نه تنها در داشتن مراکز متعدد علمی، فرهنگی و کتابخانه های معتبر و علما و دانشمندان بزرگ با آثار ارزشمند تاریخی سرآمد بوده بلکه در مقاطعی به قطبی در این زمینه تبدیل شده بود.

متأسفانه آمار ارائه شده از سوی سازمان های فرهنگی داخلی و مجامع بین المللی مانند یونسکو در مورد سرانه مطالعه هر ایرانی، چندان امیدوارکننده نبوده و رهبر معظم انقلاب نیز بارها از این وضعیت اظهار ناخشنودی نموده و از مسئولان و ارگان های مختلف خواسته اند که با برنامه ریزی های شایسته، موانع و مشکلات ترویج و گسترش فرهنگ مطالعه را برطرف کنند تا توجه به کتاب و کتاب خوانی با وارد شدن به زندگی مردم به سنتی رایج و فراگیر تبدیل شود.

آنچه در ادامه می آید گوشه ای از نظرات فراوان و تأکیدات فراوان رهبر معظم انقلاب در زمینه گسترش فرهنگ مطالعه و کتاب خوانی در جامعه است. شخصیتی که خود یک چهره برجسته فرهنگی است و کتاب شناسی و کتابخوانی را به صورت حرفه ای تا امروز دنبال کرده است. ایشان با وجود مشغله های فراوان حضور در نمایشگاه کتاب را بر خود لازم و آن را فرصتی مغتنم برمی شمرند. بنابراین لازم است برای گسترش فرهنگ کتاب خوانی و مطالعه، مسئولان تاکیدات ایشان را پیگیری و عموم نیز از آن استقبال کنند.

▪ بیانات مقام معظم رهبری پیرامون کتاب و کتابخوانی

وضع نابسامان کتاب و کتاب خوانی

من هر زمانی که به یاد کتاب و وضع کتاب در جامعه خودمان می افتم، قلباً غمگین و متاسف می شوم. این به خاطر آن است که در کشور ما به هر دلیل که شما نگاه کنید، باید کتاب اقلا ده برابر این میزان رواج و توسعه و حضور داشته باشد. بیانات در دیدار با دست اندرکاران برگزاری هفته کتاب- (۷۵/۷/۳).

مساله مهم کتابخوانی

از بس که درباره این مسئله مهم (کتابخوانی) گفته ام و به من هم گفته شده که چقدر اثر دارد، حقیقتا وقتی می خواهم بار دیگر این مسئله را بیان کنم دچار تردید می شوم که این دیگر جزو گفتار لغو نباشد! من نمی دانم واقعا این تکرار، اثر کرده، یا نکرده است… بیایید کاری کنید که مردم کتابخوان بشوند. بیانات در دیدار با دست اندرکاران برگزاری هفته کتاب- (۷۵/۳/۷).

حرف می زنم تا مردم کتاب خوان شوند

من اگر بدانم هر روز یک ساعت باید حرف بزنم و نتیجه اش این باشد که مردم کتابخوان بشوند، حاضرم روزی یک ساعت و نیم حرف بزنم! اگر اینطوری بشود قضیه را حل کرد، حرفی نیست بله، ما باید عرضمان را به مردم بکنیم و بنده هم عرض می کنم، منتهی چیزهایی است که با گفتن تنها تمام نمی شود… این، گفتن و بازگفتن و بازگفتن و به زبانهای گوناگون گفتن و از همه طرف گفتن و او را با فکر محاصره کردن می خواهد، تا یک عادت از بین برود، یا به وجود بیاید. بیانات در دیدار با برگزیدگان مراسم انتخاب کتاب سال- (۷۲/۳/۱۱).

کتاب های خوب را معرفی کنید

از فرصت ها می شود استفاده کرد. مثلا فرض بفرمایید امروز پنج، شش هزار نفر بسیجی با من ملاقات داشتند؛… در میان اینها اگر یادآوری بشود و من یک اشاره بکنم و (کتاب های مربوط به دفاع مقدس) آماده باشد و در اختیارشان قرار بگیرد، آنها را می خرند… یا در همین دیدارهایی که سران سپاه و ارتش می روند… شما می توانید آنجا آن کتاب را به زبان آن گوینده بیاورید… مثلا فرض بفرمایید الان نزدیک عملیات کربلای یک است… چند جلد از این کتاب های خیلی خوب درباره همین کربلای یک آماده شود و… و در آنجا اسم آورده شود؛… خواهید دید که چندین هزارنسخه فروش خواهد رفت. بیانات در دیدار با اعضای دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی-(۷۱/۴/۲۲).

ساعتی برای کتابخوانی در مدارس

امروز در نمایشگاه… سه نفر جدا جدا به من پیشنهاد واحدی ارائه کردند و آن این است که در مدارس ساعتی برای کتابخوانی گذاشته شود به نظرم فکر خوبی است. این را باید حتما وزارت آموزش و پرورش بررسی کند و ببیند چه کار می تواند بکند… ساعت کتابخوانی بگذارند تا دانش آموزان با فرهنگ کتابخوانی آشنا بشوند. مصاحبه با خبرنگار صداوسیما پس از بازدید از دهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران- (۷۶/۲/۱۴).

نقش مخصوص کتاب

کتاب مقوله بسیار مهمی است. البته من به کارهای هنری و تصویری- تلویزیون، سینما، یا این قبیل چیزها-خیلی اعتقاد دارم. اما کتاب نقش مخصوصی دارد. جای کتاب را هیچ چیزی پر نمی کند. کتاب را باید ترویج کرد… مردم باید به کتابخوانی عادت کنند و کتاب وارد زندگی بشود. مصاحبه با خبرنگار صداوسیما پس از بازدید از ششمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران- (۷۲/۲/۱۲).

عادت به مطالعه

این عادت هنوز در بین مردم ما جانیفتاده که بروند کتابی را بخرند، بعد آن را بخوانند، بعد به دوستشان یا به فرزندشان بدهند، تا آنها هم بخوانند، اینطوری نیست… واقعاً کتاب خواندن در مملکت ما جا نیفتاده است و این درد بزرگی است ما از اهمیت و عظمت این درد غافلیم. بیانات در دیدار با اعضای هیئت تحریریه دفتر نشر فرهنگ اسلامی- (۷۴/۲/۱۸).

اولویت با بودجه فرهنگی

در کار فرهنگی نباید مسئله پول و بودجه، یک مشکل عمده به حساب آید؛ به این معنا که مشکلات و نقایص فرهنگی را در ردیف نیازهای بودجه ای و در آخرهای لیست قرار ندهیم؛ بلکه در اول های لیست- اگر نگوئیم در ردیف اول- قرار بدهیم. اگر درست فکر بکنیم این به صرفه اقتصادی مملکت هم است. یعنی از اینکه بودجه و امکانات بیشتر را به کارهای فرهنگی- به خصوص فرهنگ آموزشی- متوجه کنیم کشور زیان نخواهد کرد؛ زیرا که خود این برای آیندأ کشور تولید امکانات می کند. بیانات در دیدار با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی- (۶۸/۹/۲۱).

فراگیری مطالعه کتاب

افرادی که کار روزانه دارند- اداری، کاسب، روستایی، کشاورز و امثال اینها- اگر مثلا شب یا بین روز به خانه می آیند، بخشی از زمان را، ولو نیم ساعت، برای کتاب خواندن بگذارند. چقدر کتابها را در همین نیم ساعت ها می توان خواند. بنده خودم دوره های بیست و چند جلدی کتاب ها را در همین فاصله های ده دقیقه، بیست دقیقه، یک ربع ساعت خوانده ام!… این بایستی یک سیره و سنت رایجی بین مردم ما بشود که کتاب را بخوانند و به بچه هایشان یاد بدهند. خانم ها در خانه ها کتاب بخوانند و معلومات را فرابگیرند. مصاحبه با خبرنگار صداوسیما پس از بازدید از ششمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران- (۷۲/۲/۲۱).

کتاب همه جا باشد بخصوص در جاهای عمومی

کاری بکنید که مردم اگر کتاب حمل نمی کنند، بتوانند در اتوبوس، در مطب دکتر، در اداره ای که نوبت ایستاده اند، در نوبت نان و یا در نوبت قند، کتاب بخوانند. اگر بشود این کار را راه بیاندازید و باب کنید، خدمت بزرگی کرده اید. این کار محال نیست، بلکه ممکن است، به دلیل اینکه ما می بینیم در کشورهای دیگر تا حدود زیادی این کارها انجام شده است. ما که اهل این کار و اولی به این کار هستیم، متأسفانه هنوز نتوانسته ایم. بیانات در دیدار با دست اندرکاران برگزاری هفته کتاب- (۷۵/۷/۳)

روحیه کتاب خوانی ما ضعیف است

با تلخی باید اعتراف کنیم که رواج کتاب و روحیه کتابخوانی در میان ملت عزیز ما بسی کمتر از آن چیزی است که از چنین ملتی انتظار می رود. پیام به مناسبت آغاز هفته کتاب- (۷۲/۱/۴).

غصه بزرگ!

(تجهیز) کتابخانه ها و منابع مطالعاتی هم… یکی از مشکلات است. به من گزارش دادند که بعضی از کتابخانه های بعضی از دانشگاه ها، از بعد از انقلاب تا حالا، تقریباً هیچ کتابی برای آنها تهیه نشده است! این واقعاً غصه بزرگی است که دانشجو و استاد می خواهند مطالعه و استفاده بکنند ولی موجود نیست! بیانات در دیدار با وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رؤسای دانشگاههای سراسر کشور- (۷۶/۱۲/۶)

قطع رابطه با مطالعه هرگز حتی با وجود مشغله های فراوان

هر کس که در یک بخش یا گوشه ای مشغول تبلیغ و کار است، رابطه خودش را با کسب معلومات قطع نکند؛ نگوئیم کار داریم و نمی رسیم… الان من مطالعه هم می کنم و به کارم هم می رسم و می بینم که منافاتی با هم ندارند. مطالعه علمی- تاریخی هم دارم، مطالعه تفننی هم می کنم. بیانات در دیدار با علما و روحانیون شهر قائن- (۶۶/۱/۳)

باید معتاد کتاب خواندن شد

من جوانان بسیاری را دیده ام- حالا افراد مسن جای خود دارد- که حتی مطالعه کتاب رمان را هم میل ندارند!… حالا نمی گوییم کتاب اجتماعی، سیاسی، یا کتاب علمی، این ناشی از چیست؟ ناشی از عدم اعتیاد به کتاب است. مردم میل به کتابخوانی ندارند برای این باید فکری کنید. بیانات در دیدار با دست اندرکاران برگزاری هفته کتاب- (۷۶/۸/۱۹)

دائما با کتاب سروکار دارم، مشغله ها مانع نیست

بنده خودم هم با اینکه گرفتاری کاریم زیاد است اما بحمدالله از کتاب منفک نشده ام و در حقیقت نمی توانم هم منفک بشوم. در خلال کارهای فراوان و سنگینی که بر دوش ما هست دائما با کتاب سر و کار دارم. احساس می کنم که اگر انسان بخواهد در زمینه معنوی و فرهنگی تر و تازه بماند، جز رابطه با کتاب که مثل رابطه با جویبار دائمی و در جریان است و مرتب تازه هایی را در اختیار انسان می گذارد چاره ای ندارد. بیانات در دیدار با برگزیدگان مراسم انتخاب کتاب سال- (۷۲/۱/۱۰)

خرید کتاب از مخارج اصلی خانواده

کتاب خریدن، باید یکی از مخارج اصلی خانواده محسوب بشود. مردم باید بیش از خرید بعضی از وسایل تزئیناتی و تجملاتی مثل این لوسترها و میزهای گوناگون و مبل های مختلف و پرده ها و این قبیل چیزها به کتاب اهمیت بدهند و اول کتاب را بخرند. مثل نان و خوراکی و وسایل معیشتی لازمی که در خانه هست، کتاب هم باید از این قبیل باشد… خلاصه باید با کتاب انس پیدا کنند. اگر انس پیدا نکنند، جامعه ایرانی به آن هدف و آرزویی که دارد، که حق او هم هست، نخواهد رسید. مصاحبه با خبرنگار صداوسیما پس از بازدید از هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران- (۷۴/۲/۲۶)

ادبیات مقاومت باید ستایش شود

ادبیات و هنر مقاومت و آنچه مربوط به دوره خاص دفاع کشور و ملت ماست، حقیقتا از برجسته ترین و مهمترین کارهاست… اگر بنده شاعر بودم یقینا در مدح شماها، در مدح آقای سرهنگی، در مدح آقای بهبودی، در مدح آقای قدمی، در مدح همین خاطره سازان و خاطره انگیزان قصیده می ساختم، حقیقتا جا دارد، چون کار بسیار بزرگ و با اهمیتی است. بیانات در دیدار با دست اندرکاران برگزاری شب خاطره- (۸۴/۳/۱۶)

هزاران قصه از بهترین نویسندگان جهان

… در طول این سالیان سی، چهل ساله عمرم که با کتاب سر و کار داشته ام، شاید هزارها قصه از بهترین نویسندگان دنیا خوانده ام. بیانات در دیدار با مدیران و برنامه سازان گروه تلویزیونی شاهد- (۷۲/۱/۳۱)

دعوت اولیاء دین به کتابخوانی

اگر هر منصفی به بیانات نبی مکرم اسلام و ائمه (علیهم السلام) و پیشوایان اسلام نگاه کند و ببیند که اینها در چه زمانی به کتاب و کتابخوانی دعوت می کردند و فرا می خواندند، همه افسانه ها از ذهنش شسته خواهد شد و خواهد فهمید که دشمنان اسلام راهی جز این نداشتند که افسانه های کتاب سوزی و کتاب ستیزی را بر سر زبانها بیندازند؛ چون اسلام پرچمدار کتابخوانی است. بیانات در دیدار با دست اندرکاران برگزاری هفته کتاب- (۷۵/۷/۳۰)

کتاب راز جاودانه ماندن ادیان

در اهمیت عنصر کتاب برای تکامل جامعه انسانی، همین بس که تمامی ادیان آسمانی و رجال بزرگ تاریخ بشری، از طریق کتاب جاودانه مانده اند. پیام به مناسبت برگزاری اولین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران- (۶۶/۸/۱۴)

کتاب یار شما در یافتن سوال ها

اگر مردم توانستند سؤالها و استفهام هایشان را در کتاب بیابند و به کتاب مراجعه کنند یک عالم دیگر و ماجرای دیگری خواهد شد، که متأسفانه امروز در داخل ایران از آن خبری نیست.بیانات در دیدار با دست اندرکاران هفته کتاب-(۷۶/۸/۱۹)

خسارت بزرگ یک ملت

برای یک ملت، خسارتی بزرگ است که افراد آن با کتاب سر و کار نداشته باشند و برای یک فرد، توفیق عظیمی است که با کتاب مأنوس و همواره در حال بهره گیری از آن- یعنی آموختن چیزهای تازه- باشد. پیام به مناسبت آغاز هفته کتاب- (۷۲/۱۰/۴)

رمان سرآمد شیوه های بیان هنری

در بین شیوه های بیان هنری، آن چیزی که در مجموع، بیشتر جامع شرایط گوناگون هست، رمان است؛ حتی مثلا از سینما… در عین حال فهم از فیلم، با فهم از رمان متفاوت است. فیلم محدودیتی دارد که نمی توان همه چیزها را بیان کند. بیانات در دیدار با گروه ادبیات جنگ بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی- (۷۲/۷/۲۵)

کتاب وسیله دفاع از داشته ها

اگر از این جهت هم حساب کنید که امروز این ملت، ملتی است که در دنیا دچار ستم های ناشی از اعمال غرض قدرتهای استکباری جهان است، پس باید از خودش دفاع کند، کدام دفاع ملی است که در درجه اول متکی به فرهنگ و آموزش و بینش و دانش نباشد؟ پس، باز هم به «کتاب» بر می گردیم. یعنی شما از هر طرف که بچرخید، مجبورید به کتاب اهمیت بدهید. من تعجب می کنم که چرا ما به عنوان دولت جمهوری اسلامی، آن مقداری که به کتاب اهمیت می دهیم، ده برابر آن را اهمیت نمی دهیم؟! بیانات در دیدار با دست اندرکاران هفته کتاب- (۷۵/۷/۳۰)

راه های افزایش عادت به کتاب خوانی در نگاه مقام معظم رهبری

۱ ـ کتابخوانی کودکان

کودکان را به کتابخوانی عادت بدهید، این کار تا آخر عمر همراه با آنها خواهد بود. پدر و مادرها بچه‌ها را از اول با کتاب مانوس کنند.

۲ ـ کتابخوانی تابستانی

در تابستان‌ها که نوجوانان و جوانان محصل تعطیلند حتماً کتاب بخوانند ، کتاب‌هایی را معین کنند، بخوانند و تمام کنند.

۳ ـ زنگ کتاب‌خوانی

معلمین و دانش‌آموزان ساعاتی را به کتابخوانی اختصاص دهند. این را حتماً وزارت آموزش و پرورش بررسی کند.

۴ ـ محفل کتابخوانی

جوان‌ها وقتی دور هم می‌نشینند و دو ساعت سه ساعت جلسه دارند یه قرار بگذارند که از این جلسه، نیم ساعت کتاب بخوانند.

۷ ـ عرضه کتاب

ناشرین در قطار راه آهن ، مترو و اتوبوس‌ها کتاب‌های جذاب و سرگرم‌کننده عرضه کنند. در اداراتی که مردم زیاد انتظار می‌کشند و جمعیت زیاد است کتاب عرضه شود .

۹ ـ همراه کتاب

با خود کتاب همراه داشته باشید و از وقت‌های اضافه خود برای کتابخوانی استفاده کنید.

۱۰ ـ صدقه کتاب

در صورت توان برای چاپ کتاب‌های خوب هزینه کنید و آن را به حساب صدقه جاریه بگذارید.

۱۱- هدیه کتاب

کتاب‌های خوبی که می‌خرید را پس از مطالعه به دوستان و فرزندانتان بدهید تا آنها هم بخوانند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد