خبر عکس از خبرگزاریهای رسمی ایران

خبر عکس از خبرگزاریهای رسمی ایران

خبر عکس از خبرگزاریهای رسمی ایران
خبر عکس از خبرگزاریهای رسمی ایران

خبر عکس از خبرگزاریهای رسمی ایران

خبر عکس از خبرگزاریهای رسمی ایران

تعجب مقامات و کارشناسان غربی از اقدامات فراتوافقنامه‌ای ایران

در حالی که کشورهای 1+5 از انجام تعهدات خود در قبال ایران بر اساس توافق ژنو سرباز زده‌اند با این حال وزارت امور خارجه ایران نه تنها واکنشی نشان نداده بلکه فراتر از توافقنامه ژنو گام برداشته است.

به گزارش رجانیوز، یک مقام وزارت امور خارجه روسیه  در آستانه دور جدید مذاکرات هسته ای ایران با ۵+۱  گفته است که همکاری بی سابقه ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی و ۶ قدرت جهانی، امید برای رسیدن به توافقی به منظور محدود ساختن توانایی ایران در تولید سلاح هسته ای را تا بیستم ژوئیه افزایش داده است.

به گزارش صدای آمریکا، میخائیل اولیانوف، مدیر بخش کنترل سلاح در وزارت امور خارجه روسیه، این ارزیابی خویش را در سومین کنفرانس آماده سازی بررسی قرارداد منع گسترش سلاحهای هسته ای ۱۹۷۰ ابراز داشت.

دور جدید مذاکرات هسته ای ایران قرار است هفته آینده در نیویورک و در حاشیه کنفرانس آماده سازی بررسی قرارداد منع گسترش سلاحهای هسته ای برگزار شود.

اولیانوف در آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: ما مطمئنیم که همکاری سازنده و بی سابقه ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی - و نیز همکاری با (۶ قدرت جهانی) - زمینه را برای امید داشتن به نتیجه موفقیت آمیزی از مذاکرات، و رسیدن به راه حلی همه جانبه درباره مساله  هسته ای ایران، قبل از بیستم ژوئیه فراهم کرده است.

در همین حال جو سیرینسیونه  تحلیلگر نشریه آتلانتیک در مقالله ای با اشاره به اقدامات بی سابقه ایران در برآورده کردن خواسته های آژانس نوشته است که تا 20 ژوئیه (29 تیر) توافق قطعی بین دو طرف حاصل می شود.

سیرینسیونه در این باره نوشته است:«به نظر من مذاکرات اتمی خیلی بهتر از آنچه خیلی ها پیش بینی می کردند، پیش رفته. ایران نه تنها ذخایر اورانیم خود را مطابق تعهداتش به جامعه جهانی کم کرده، بلکه این کار را حتی زودتر از ضرب الاجل تعیین شده انجام داده. ایران دیگر ذخیره اورانیمی را که ممکن بود زمانی بخواهد برای ساختن بمب اتم از آن استفاده کند، ندارد و احتمالا در آینده هم به ذخیره آن دست نخواهد زد.

به عقیده وی تا ۲۰ ژوئیه توافقی بین طرف های مذاکره کننده به دست خواهد آمد و اگر هفت کشوری که در این مذاکرات ذی نفعند به توافق برسند، مشکل حل خواهد شد، حتی اگر کشورهای دیگری چون اسرائیل یا عربستان سعودی باشند که نگرانی هایی داشته باشند.

تحلیلگر نشریه آتلانتیک ادامه داده است: من فکر می کنم این نگرانی ها هم نهایتا برطرف خواهد شد. اما آنچه روشن نیست این است که اگر توافقی حاصل شود، ایران تا چه اندازه به تعهداتش پایبند خواهد ماند، و کنگره آمریکا تا چه اندازه با لغو تحریم ها موافقت خواهد کرد. رسیدن به قرارداد ساده تر است، پایبند ماندن به تعهدات و عمل کردن به مفاد آن پیچیده تر است

سیرینسیونه در بیان علل کاهش نگرانی هایی کشورهای غربی درباره برنامه هسته ای ایران نوشته است: تغییرات اخیر در راکتور آب سنگین اراک  و رفع نگرانی پیرامون احتمال دستیابی به پلوتونیم توسط ایران از علل کاهش نگرانی های جامعه جهانی نسبت به فعالیت های هسته ای ایران تلقی می شود.

 همکاری های گسترده و بی سابقه وزارت امور خارجه با کشورهای 1+5 در حالی است که کشورهای غربی از انجام تعهدات حداقلی خود بر مبنای توافقنامه ژنو که در ازای آن امتیازات گسترده ای از ایران دریافت کردند، سر باز می زنند.

عدم توانایی ایران برای برداشت پول های آزاد شده ، ادامه تحریم شرکت ها و افراد مرتبط با اقتصاد ایران، ادامه تحریم قطعات هواپیما، ادامه تلاش ها برای جلوگیری از فروش نفت ایران از جمله مواردی است که برخلاف توافق ژنو از سوی کشورهای غربی به ویژه آمریکا دنبال می شود.

اما بنا بر گزارش هایی که از سوی آژانس منتشر شده ایران نه تنها هیچ یک از تعهدات خود را نادیده گرفته بلکه بیش از آن نیز عمل کرده است.

بررسی فنی توافق ژنو نیز نشان می دهد وزن امتیازهای ارائه شده از سوی وزارت امور خارجه ایران به مراتب فراتر از امتیازاتی است که طرف غربی در توافقنامه ژنو به آن اشاره داشته است، حتی در این توافقنامه طرف ایرانی تعهداتی را پذیرفته است که فراتر از مقررات پادمان انرژی اتمی است و نقص کننده حقوق هسته ای مردم ایران به حساب می آید.

به عنوان مثال در توافقنامه ژنو در قسمت «نظارت‌های افزایش یافته» به بخشی از تعهدات ایران اشاره شده است که حتی فراتر از پروتکل الحاقی به حساب می آید.

در این قسمت از توافقنامه آمده است:

ارائه اطلاعات مشخص به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، شامل اطلاعات درباره طرح‌های ایران برای تأسیسات هسته‌ای، تشریح هر ساختمان در هر ساختگاه هسته‌ای، تشریح میزان فعالیت برای  هر مکانی که فعالیت‌های هسته‌ای مشخص دارد، اطلاعات درباره معادن و کارخانه‌های تولید اورانیوم و اطلاعات درباره مواد چشمه پرتوزا. این اطلاعات در طی 3 ماه از تصویب این اقدامات ارائه خواهد شد.

تحویل پرسشنامه به‌روز شده راکتور اراک، که توسط آژانس با نام IR40 شناخته می‌‎شود، به آژانس.

اتخاذ گام هایی برای توافق با آژانس بین المللی انرژی اتمی برای انعقاد رهیافت پادمان درباره راکتور اراک، که توسط آژانس با نام IR40 شناخته می‌شود.

دسترسی روزانه بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی به فردو و نطنز، در مواقعی که آنها برای راستی آزمایی اطلاعات طراحی(DIV) و راستی آزمایی موجودی میانی(IIV) و راستی آزمایی انبار گردانی (PIV) و بازرسی¬های بدون اطلاع قبلی، در ساختگاه حضور ندارند، .با هدف دسترسی موارد ضبط‌شده آف لاین دوربین‌های نظارتی.

دسترسی مدیریت شده بازرسان آژانس به:

کارگاه های مونتاژ سانتریفیوژ4

کارگاه های تولید روتور سانتریفیوژ و انبارهای محل نگهداری آنها

معادن اورانیوم و کارخانه های تولید اورانیوم

لازم بذکر است رهبر انقلاب روز 20 فروردین سال جاری در دیدار مدیران و متخصصان سازمان انرژی اتمی فرمودند: موافقت با این مذاکرات برای شکستن فضای خصمانه جبهه استکبار بر ضد ایران بود و این مذاکرات باید ادامه یابد اما همه بدانند که با وجود ادامه مذاکرات، فعالیتهای جمهوری اسلامی ایران در زمینه تحقیق و توسعه هسته ای به هیچ وجه متوقف نخواهد شد و هیچیک از دستاوردهای هسته ای نیز تعطیل بردار نیست، ضمن آنکه روابط آژانس بین المللی انرژی اتمی با ایران نیز باید روابط متعارف و غیرفوق العاده باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد