خبر عکس از خبرگزاریهای رسمی ایران

خبر عکس از خبرگزاریهای رسمی ایران

خبر عکس از خبرگزاریهای رسمی ایران
خبر عکس از خبرگزاریهای رسمی ایران

خبر عکس از خبرگزاریهای رسمی ایران

خبر عکس از خبرگزاریهای رسمی ایران

تعلیق‎عمده‌ترین فعالیت‌های هسته‌ای ایران

گزارش ماهانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ موسوم به «برنامه اقدام مشترک» در ماه جاری نیز منتشر شد و بر اساس این گزارش، آژانس اعلام کرد که اذعان کرد که ایران همچنان به کاهش ذخیره اورانیوم ۲۰ درصدی‌اش ادامه داده است.

به گزارش رجانیوز، در این گزارش به صراحت اعلام شده است که نه تنها ایران پس از امضای توافقنامه ژنو اورانیومی با غنای بیش از ۵ درصد تولید نکرده است، بلکه بخش نیمی از ذخیره اورانیوم ۲۰ درصد خود را نیز به اورانیوم ۵ درصد رقیق کرده و از نیمی از اورانیوم ۲۰ درصد باقیمانده را نیز به اکسید تبدیل کرده تا بر این اساس از ذخایر ۲۰۰ کیلوگرمی اورانیوم ۲۰ درصد ایران، تنها نزدیک به ۵۰ کیلو گرم باقی بماند.

بر اساس گزارش آژانس، ایران هیچگونه آبشار جدیدی از سانتریفیوژ‌ها را نصب نکرده و خط تولید ۲۰ درصد خود را نیز به خط تولید ۵ درصد تبدیل کرده است و همچین در تاسیسات رآکتوری همچون بوشهر، فردو و اراک نیز فعالیتی نداشته است.

این گزارش اعلام کرده است که ایران اطلاعات تصریح شده در توافق ژنو درباره روند تحقیق و توسعه که شامل اطلاعات مربوط به سانتریفیوژ‌ها، موتورهای سانتریفیوژ‌ها و میزان پیشرفت در این زمینه بوده است را در اختیار آژانس قرار داده است.

آنچه از این گزارش برداشت می‌شود آن است که، ایران پس از امضاء توافق ژنو عملا بخش‌های عمده فعالیت هسته‌ای خود را تعلیق کرده است و صرفا به پذیرش یک غنی سازی سمبلیک ۵ درصد تن داده است، موضوعی که به نظر می‌ رسد، زیر بنای توافقات آینده نیز باشد.

این در حالی است که در مقابل اصرار طرف ایرانی برای اجرای مو به مو و بند به بند توافقنامه ژنو، طرف مقابل تعهد خاصی برای اجرای سه وعده اصلی خود یعنی عدم اعمال تحریم جدید، آزادی اموال بلوکه شده و ارائه قطعات هواپیما به ایران نداشته است و با سوء استفاده از ضعف حقوقی متن توافقنامه، توانسته از زیر بار اجرای این تعهدات شانه خالی کند، به نحوی که ایران تا کنون به هیچ یک از اقساط آزاد شده از سوی امریکا دسترسی پیدا نکرده است، در طول اجرای توافق موضوع تصویب تحریم‌های جدید وزارت خزانه داری امریکا بوده است، و به تازگی مجوز دریافت قطعات هواپیما آنهم قطعات از رده خارج شرکت بوئینگ را به دست آورده است.

آنچه در ادامه می‌خوانید، تن کامل گزارش ماهانه آژانس از روند اجرای برنامه اقدام مشترک است:

 متن کامل گزارش آژانس

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در به روزرسانی گزارش ماهانه خود درباره اجرای توافق ژنو تاکید می‌کند که از ۲۰ ژانویه سال ۲۰۱۴ ایران نکات زیر را انجام داده است:

۱. ایران اورانیوم را بیش از ۵ درصد (U-۲۳۵) در تاسیسات اعلام شده غنی‌سازی نکرده است.

۲. ایران آبشارهایی در زنجیره به هم متصل شده تاسیسات اعلام شده راه‌اندازی نکرده است.

۳. ایران به روند رقیق‌سازی ادامه می‌دهد و میزان غنی‌سازی خود را به سطح ۵ درصد رسانده است در همین راستا نیمی از مواد هسته‌ای خود را که اورانیوم غنی شده ۲۰ درصد بوده است از ۲۰ ژانویه ۲۰۱۴ رقیق کرده است.

۴. ایران ۵۰. ۱ کیلوگرم از اورانیوم UF۶ غنی شده ۲۰ درصد را در روند تبدیل به صفحه سوخت برای تبدیل به اکسید اورانیوم وارد کرده است.

۵. ایران هیچ روندی مبنی بر خط باز تبدیل اکسید اورانیوم به صفحه سوخت (FPFP) ندارد.

۶. ایران هیچ پیشرفتی در فعالیت‌های خود در نیروگاه بوشهر، راکتور فردو یا راکتور اراک (راکتور IR-۴۰) و تولید و آزمایش سوخت برای راکتور IR-۴۰ نداشته است.

۷. ایران اطلاعات طراحی خود را برای راکتور IR-۴۰ به روز کرده و توافق کرده است که دیداری با‌ آژانس در ۵ می‌سال ۲۰۱۴ برای شروع مباحث درباره نتایج رویکرد پادمانی توافق شده برای راکتور را آغاز کند.

۸. ایران به ساخت کارخانه تاسیسات مربوط به تولید اکسید (EUPP) برای تبدیل UF۶ غنی شده بیش از ۵ درصد به اکسید ادامه می‌دهد اما هنوز این تبدیل آغاز نشده است.

۹. ایران راستی‌آزمایی عملیات تحقیق و توسعه در بخش تحقیق و توسعه (PFEP) را انجام می‌دهد.

۱۰. ایران فعالیت‌های مربوط به بازفرآوری را در راکتور تهران و تاسیسات تولید رادیو ایزوتوپ زنون، ید و مولیبدن و در هیچ یک از تاسیساتی که آژانس به آن‌ها دسترسی دارد انجام نمی‌دهد.

۱۱. ایران اطلاعات و دسترسی مدیریت شده به معدن و کارخانه اورانیوم در گچین را فراهم کرده است.

۱۲. ایران دسترسی روزانه به تاسیسات غنی‌سازی در نطنز و فردو را فراهم کرده است.

۱۳. ایران دسترسی مدیریت شده منظم به کارگاه‌های سانتریفیوژ‌، مونتاژ سانتریفیوژ و انبار و اطلاعات فراهم شده را فراهم کرده است

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد